Op 3 maart 2020 organiseerde het WCL praktijkvoorlichting over het vernietigen van ‘vanggewas’ met of zonder de onkruidverdelger glyfosaat. Hieronder het verslag van deze bijeenkomst.

Het vanggewas (vaak een grassoort) moet de stikstof in de grond binden na de maisoogst. In april moet dat gewas weer plaats maken voor nieuw mais. Dan moet de groei van het vanggewas gestopt worden. Of mechanisch door het scheiden van wortels en blad, met een schijveneg. Of door doodspuiten met glyfosaat. Het eerste vraagt zwaar materieel met verbruik van de nodige diesel. Het tweede is veel goedkoper, maar belast het milieu en dat wekt het nodige verzet. Ook bij de Waterschappen die moeite hebben met de grondwatervervuiling.

Onder de talrijk aanwezige boeren was het animo voor de mechanische aanpak en het afzweren van glyfosaat maar zeer beperkt. Het gevaar van het gebruik van glyfosaat werd dan ook veelvuldig afgezwakt. Er is kennelijk meer nodig (bonus voor niet gebruik, voorlichting, verbod) om het gebruik aan banden te leggen.

Hier gedegen voorlichting omtrent de gevaren van glyfosaat-gebruik. En hier een artikel over een testinstituut dat zich heeft laten omkopen om de gevaren van glyfosaat te ontkrachten. Wat door de EU is benut om het gebruik van glyfosaat nog eens voor 5 jaar toe te staan.

Helaas duurt het dus nog even voordat we de oranje velden niet meer zien…..

Peter Voogt - Fractievoorzitter GroenLinks