Bas Eickhout staat op 1 op de Duurzame 100 van Trouw

Duurzaam Doen

Duurzaam Doen op 30 en 31 mei in de Notaristuin in Winterswijk, zaterdag van 11.00 - 16.00 uur  en zondag van 12.00 - 16.00 uur

GroenLinks Winterswijk en een aantal duurzame bedrijven in de regio zoals HtW, Huls en Aardewerk De Stegge organiseren voor het vierde jaar een manifestatie rondom ‘duurzaamheid’. Dit thema leeft wel, maar er is nog veel informatie en advies nodig om de mensen tot maatregelen te bewegen. We willen meer inzicht geven in de noodzaak en in de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en we combineren dat met een gezellige sfeer, waarin ook kinderen met deze thema’s bezig kunnen zijn.

Zo’n 25 kramen met informatie over bodemgebruik, voeding, bouwen, energie, gebruik van grondstoffen en verwerking van afval staan tussen aanbieders van streekproducten, koffie, hapjes. Er is een podium voor Boogie Woogie en muziek-groepen als Unplugged, Oakwood en Jazzewind en voor sprekers als Rik Gommers, Bas Eickhout (zondag!) en Otto Willemsen. Er lopen bijvoorbeeld ook een paar geiten van Brömmels rond. We treffen er zonnepanelen aan, een mobiele laadpaal, elektrische auto’s en fietsen en een windmolen.

100% Winterswijk steunt deze manifestatie, AGEM (de Achterhoekse Groene EnergieMaatschappij) doet actief mee en VerduurSaam / Achterhoek Duurzaam Verbouwen is van het begin af aan bij de organisatie betrokken. Wethouder Gommers heeft duurzaamheid tot gemeentebeleid verheven. Hij zal zondag Bas Eickhout in Winterswijk verwelkomen, die door Trouw werd uitgeroepen tot de duurzaamste politicus van Europa. Bas zal uitleggen, hoe hij denkt zijn duurzame ambities in het Europese Parlement te realiseren, maar hij zal met zijn bekende enthousiasme ook gewoon het publiek aanzetten tot duurzaam gedrag ten behoeve van onze planeet en ons nageslacht.