Schimmelpennicklaan-Waliënsestraat-P.J. Oudlaan. Meer samenspraak met bewoners bij ingrijpende verkeersmaatregelen!

Aanleiding:

KWS Infra werkt in opdracht van de gemeente Winterswijk aan de reconstructie van de bestaande rotonde Waliënsestraat. Vanaf maandag 29 oktober tot en met vrijdag 23 november is de rotonde afgesloten voor alle verkeer voor de veiligheid van de aannemer en de weggebruiker (in deze volgorde aldus de brief van de aannemer) De einddatum kan nog wijzigen. De omleidingsroutes zijn via een kaart toegevoegd.

Werkzaamheden kunnen niet zonder overlast. Daar is GroenLinks zich terdege van bewust, en goed onderhoud van wegen en riool dragen bij aan veiligheid en goede waterhuishouding en afvalverwerking. Echter GroenLinks heeft diverse klachten en opmerkingen gekregen over deze omleidingsroutes, over nut en noodzaak van de deze werkzaamheden, de aanpak van de werkzaamheden en de communicatie over de werkzaamheden. Daarom stelt GroenLinks de volgende vragen aan het college:

Vraag 1: Is het college van mening dat alle huidige omleidingsroutes veilig zijn voor zowel fietsers als autoverkeer?

Vraag 2: Is bij het vaststellen van de omleidingsroutes gebruik gemaakt van de meest actuele verkeerskundige inzichten op het gebied van verkeersgedrag? Zo ja, uit welk advies blijkt dit dan?

Vraag 3: Is het college ermee bekend dat een van de omleidingsroutes die aanbevolen worden voor automobilisten een fietsuitgang is met een scherpe bocht waar bewoners zelf nu aanvullende verlichting hebben aangebracht? Is het college bekend dat deze uitgang ook bedoeld is  voor ambulanceverkeer en brandweer? Op grond van welke argumenten heeft het college voor deze uitgang gekozen en waarom wijkt het college af van het gebruikelijke uitgangspunt bij omleidingen dat er alleen omgeleid wordt via bestaande wegen?

Vraag 4: Heeft het college overwogen om een tijdelijke weg aan te leggen, bijvoorbeeld achter de Rikker, waardoor verkeer gemakkelijk weer aansluit op de bestaande gemeentelijke infrastructuur?

Vraag 5: Heeft het college overwogen om de verkeersmaatregel in twee delen uit te voeren, in de nacht te werken of de rotonde op locatie te laten vervaardigen en in één weekend in te schuiven waardoor de overlast beperkt zou blijven?

Vraag 6: Is er voor deze verkeersmaatregel een communicatieplan opgesteld, waarbij rekening is gehouden met de impact die deze verkeersmaatregel heeft voor Winterswijk?

Vraag 7: Heeft het college overwogen om bewoners uit de wijk te vragen mee te denken over omleidingsroutes, verkeers-en gedragspatronen of zo ook de medewerking te verkrijgen van de bewoners en de expertise die er in de wijk leeft? Zo niet, waarom niet?

Vraag 8: Is het college bereid om aanvullende maatregelen te nemen op de bebording, zodat duidelijker wordt voor verkeer, met name het vrachtverkeer, waar het naar toe moet?

Vraag 9: Is het college bereid om de omleidingsroutes te herzien en autoverkeer om te leiden via bestaande gemeentelijke wegen, wat weliswaar omrijden betekent maar een meer veilige route creëert voor fietsers en schoolgaande kinderen. In het bijzonder de omleidingsroute via de fietsuitgang weer op te heffen?

Vraag 10 Welke lessen heeft het college over de gevolgde aanpak en communicatie geleerd die leiden tot verbetering van de aanpak van wegwerkzaamheden en de communicatie daarover?